Jemná motorika

Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn i vývoj řeči.

U dětí je důležité rozvíjet hybnost celého těla (tzv. hrubou motoriku), hybnost ruky (jemnou motoriku) i obratnost mluvidel (motorika mluvních orgánů).

Hrubá motorika zahrnuje pohyblivost celého těla. Sleduje se koordinace jednotlivých pohybů, jejich přesnost, rychlost, kvalita i kvantita.

Cvičení jemné motoriky ruky a prstů je stejně důležité jako rozvíjení celkové motoriky. Je to spojeno s přípravou dítěte na psaní, ale také to souvisí s funkcí ruky a řeči.


Cvičení:

  • Konečkem palce se postupně dotýkáme konečků ostatních prstů (prsty se zdraví) a to samé druhou rukou, oběma rukama.
  • Postupně vztyčovat prsty levé nebo pravé ruky ze zavřené pěsti.
  • Ukazováček, prostředníček střídavě ťukají do stolu (hrajeme na klavír), pravou, levou, oběma.
  • Namotáváme klubíčko vlny levou, pravou.
  • Ukazováček i prostředníček pravé ruky běhají po stole, to samé levou rukou, potom oběma současně.
  • Prsty pravé ruky se postupně dotýkají prstů levé ruky, nejprve palec, potom ukazováček apod.
  • Utvořit "brýle", tj. dva kroužky z palce a ukazováčku obou rukou a spojit je
  • Přiložit obě dlaně k sobě, široce roztáhnout prsty ("stromy")
  • Ruce dlaněmi k zemi, roztahovat a stahovat prsty plynule v pomalém tempu
  • Veškeré hry s míčem, válení míčků dlaněmi a prsty po stole
  • "Prsty se klaní" (říkadlo): Nejdříve se vyjmenují názvy prstů na ruce, pak se přejde na říkanku. Ruka je otevřená, postupně se všechny prsty "klaní".

"Já jsem palec. Řeknu vám:

nejsem dlouhý, sílu mám,

rád ostatním pomáhám.

Já jsem ukazováček,

šikovný a dobráček.

Já jsem prostředníček,

nejdelší bratříček.

Já jsem prsteníček,

čekám na zlatníček.

Já jsem malíček,

skáču jako zajíček."

  • Pokud dítě zvládá těžší úkoly, procvičujeme jemnou motoriku:
  • manipulace s předměty (skládání, rozebírání, třídění, sestavování),
  • hrou s kostkami, stavebnicemi,
  • skládáme puzzle, půlené obrázky, mozaiky,
  • navlékáme korálky, navlékání na drát, silon, šití a vyšívání,
  • kreslíme s dětmi zprvu větší, poté na menší formát papíru měkkým materiálem,
  • hra s modelínou (mačkání, vytváření předmětů),
  • výroba z papíru a textilu, z přírodnin,
  • vytváření předmětů (tím se rozvíjí i dětská fantazie a tvořivost),
  • sebeobslužné činnosti (zapínání knoflíků, oblékání, zavazování tkaniček).
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky