Jemná motorika
Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn i vývoj řeči.
U dětí je důležité rozvíjet hybnost celého těla (tzv. hrubou motoriku), hybnost ruky (jemnou motoriku) i obratnost mluvidel (motorika mluvních orgánů).
Hrubá motorika zahrnuje pohyblivost celého těla. Sleduje se koordinace jednotlivých pohybů, jejich přesnost, rychlost, kvalita i kvantita.
Cvičení jemné motoriky ruky a prstů je stejně důležité jako rozvíjení celkové motoriky. Je to spojeno s přípravou dítěte na psaní, ale také to souvisí s funkcí ruky a řeči.
Cvičení:
- Konečkem palce se postupně dotýkáme konečků ostatních prstů (prsty se zdraví) a to samé druhou rukou, oběma rukama.
- Postupně vztyčovat prsty levé nebo pravé ruky ze zavřené pěsti.
- Ukazováček, prostředníček střídavě ťukají do stolu (hrajeme na klavír), pravou, levou, oběma.
- Namotáváme klubíčko vlny levou, pravou.
- Ukazováček i prostředníček pravé ruky běhají po stole, to samé levou rukou, potom oběma současně.
- Prsty pravé ruky se postupně dotýkají prstů levé ruky, nejprve palec, potom ukazováček apod.
- Utvořit "brýle", tj. dva kroužky z palce a ukazováčku obou rukou a spojit je
- Přiložit obě dlaně k sobě, široce roztáhnout prsty ("stromy")
- Ruce dlaněmi k zemi, roztahovat a stahovat prsty plynule v pomalém tempu
- Veškeré hry s míčem, válení míčků dlaněmi a prsty po stole
- "Prsty se klaní" (říkadlo): Nejdříve se vyjmenují názvy prstů na ruce, pak se přejde na říkanku. Ruka je otevřená, postupně se všechny prsty "klaní".
"Já jsem palec. Řeknu vám:
nejsem dlouhý, sílu mám,
rád ostatním pomáhám.
Já jsem ukazováček,
šikovný a dobráček.
Já jsem prostředníček,
nejdelší bratříček.
Já jsem prsteníček,
čekám na zlatníček.
Já jsem malíček,
skáču jako zajíček."
- Pokud dítě zvládá těžší úkoly, procvičujeme jemnou motoriku:
- manipulace s předměty (skládání, rozebírání, třídění, sestavování),
- hrou s kostkami, stavebnicemi,
- skládáme puzzle, půlené obrázky, mozaiky,
- navlékáme korálky, navlékání na drát, silon, šití a vyšívání,
- kreslíme s dětmi zprvu větší, poté na menší formát papíru měkkým materiálem,
- hra s modelínou (mačkání, vytváření předmětů),
- výroba z papíru a textilu, z přírodnin,
- vytváření předmětů (tím se rozvíjí i dětská fantazie a tvořivost),
- sebeobslužné činnosti (zapínání knoflíků, oblékání, zavazování tkaniček).